zaterdag, februari 27, 2010

Majeur Toonladder vs Akkoordtrappen

Majeur Toonladder VS Akkoordtrappen

Als je over akkoorden spreekt kun je dat op twee manieren doen: absoluut of relatief. Absolute benoeming van een akkoord is bijvoorbeeld Dmineur. Bij relatieve benoeming spreek je over akkoordtrappen. Hiermee geef je niet alleen het type akkoord aan maar ook zijn zogenoemde harmonische functie binnen de toonsoort van het stuk.

Zo kan Dmineur de tweede (IIe) trap zijn van C majeur, echter ook de eerste (Ie) trap van Dmineur. In beide gevallen hetzelfde akkoord, echter de harmonische functie binnen de context van de overkoepelende toonaard verschilt.

Voor veel leerlingen blijkt dit in het begin toch lastig om door te krijgen. Vandaar dat ik een excel sheet heb gemaakt die hopelijk wat licht op de zaak werpt. In de excel sheet heb ik met vakjes en kleurtjes een majeur toonladder uitgebeeld en daaronder de bijbehorende akkoordtrappen. Als je het toonladderpatroon (in geel) en de bijbehorende akkoordtrappen naar rechts verschuift [mbv cut copy paste] ten opzichte van reeks van 12 bestaande noten uit het octaaf (in zwart en wit bovenaan), dan verschuif je daarmee de grondtoon van de toonsoort en schuiven de akkoordtrappen mee.

Klik hier om het excel bestand op te halen:
Majeur Toonladder vs Akkoordtrappen

Vragen, suggesties en/of opmerkingen? Laat ze onderaan deze topic achter door op 'comment' te klikken, onder het google advertentie-blok. Dat kan zonder gedoe want je hoeft daarvoor niet in te loggen of een account aan te maken.

Labels: , , ,

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage